اهمیت و ویژگیهای انتخابات ریاست جمهوری از منظر امام خامنه ای (مد ظله العالی)
انتخابات ریاست جمهوری از افتخارات اسلام
...
انتخابات نماد حرکت اسلامى در کشور ماست. انتخابات، هدیه ى اسلام به ملت
ماست. امام بزرگوار ما حکومت اسلامى به روش انتخاباتى را به ما یاد داد.
حکومت اسلامى در ذهنها و خاطرهها به شکل خلافتهاى موروثى به یادگار
مانده بود؛ خیال مىکردند حکومت اسلامى یعنى مثل خلافت بنى امیه و بنى عباس
یا خلافت ترکان عثمانى؛ یک نفر با نام و شکل ظاهرى خلیفه، اما با باطن و
عمل فرعون و پادشاهان مستبد؛ بعد هم که از دنیا مىرود، یک نفر را به جاى
خود معین کند. در ذهن مردم دنیا، حکومت اسلامى به این شکل تصویر مىشد؛ که
بزرگترین اهانت به اسلام و حکومت اسلامى بود. امام، حکومت اسلامىِ به روش
انتخابات مردم و حضور مردم و تعیین منتخب مردم را - که لبّ اسلام است - بار
دیگر براى مردم ما معنا کرد و در جامعهى ما تحقق بخشید.
امروز در
کشور ما مسئولانِ سطوح مختلف بهوسیلهى مردم انتخاب شدهاند؛ یا مستقیم یا
غیرمستقیم. مسئول انتصابى، مسئولیت موروثى، مسئولیت به خاطر پول و چیزهاى
مادى و دنیوى، در نظام جمهورى اسلامى نداریم. انتخابات ریاست جمهورى،
انتخابات مجلس شوراى اسلامى، انتخابات خبرگان تعیین رهبرى، و انتخابات
شوراى شهر جزو افتخارات ملت ایران، جزو افتخارات اسلام، و جزو افتخارات شخص
امام است. قانون اساسى ما با تعیین موارد این انتخابهاى حساس و
سرنوشتسازِ مقطعى توانسته است در دنیاى اسلام، ذهنها و فکرهاى مؤمن و
روشن و تحولخواه را به خود جذب کند.
مبناى مردمسالارى دینى با مبناى
دمکراسى غربى متفاوت است. مردمسالارى دینى - که مبناى انتخابات ماست و
برخاستهى از حق و تکلیف الهىِ انسان است - صرفاً یک قرارداد نیست. همهى
انسانها حق انتخاب و حق تعیین سرنوشت دارند؛ این است که انتخابات را در
کشور و نظام جمهورى اسلامى معنا مىکند. این، بسیار پیشرفتهتر و معنادارتر
و ریشهدارتر از چیزى است که امروز در لیبرال دمکراسى غربى وجود دارد؛ این
از افتخارات ماست؛ این را باید حفظ کرد. (1)
حضور در انتخابات هم حق مردم وهم تکلیفی بر دوش آن ها
جمهوری اسلامی مردم سالاری تمام عیار
همان کسانىکه نظام طاغوتى شاه، نظام استبدادى دوران پهلوى، کودتاهاى نظامى و نظامهاى هیچ از دمکراسى نفهمیده و نشناخته را مورد قبول و تصدیق قرار مىدهند، نظام جمهورى اسلامى را که در طول بیستوچهار سال عمرش، بیست و چند انتخابات در آن برگزار شده و از رهبرى تا ریاست جمهورى تا نمایندگان مجلس و ارکان نظام آن، با واسطه و بىواسطه، به انتخاب مردم سرِ کار مىآیند و مردم آنها را مىشناسند و مىپسندند و انتخاب مىکنند، به دمکراسى و مردم سالارى دعوت مىکنند! این در حالى است که مردمسالارى و میل مردم به شرکت در انتخاب مسئولان، مثل کشور ما، در خود امریکا - که دشمنان ما و قدرتهاى گزافهگوى امریکایى، از پشت بلندگوهاى خود، ملت ما و ما را مخاطب قرار مىدهند - وجود ندارد. رئیسجمهورِ امروز امریکا برخلاف قواعد مردمسالارىِ کشورش سرِ کار آمده است؛ این را همه مىدانند. آنها با نظامهاى استبدادى کنار مىآیند، چون تسلیم هستند؛ با نظامهایى که بر اثر کودتا بهوجود آمدهاند، کنار مىآیند، چون مطیع هستند؛ اما نظام اسلامى را چون معتقد به استقلال و متّکى بر ارزشهاى خود است و حاضر نیست سلطه آنها را بپذیرد، مورد انتقاد قرار مىدهند و به آن، تهمت استبداد و دیکتاتورى مىزنند، که مناسب خودشان است.
امروز همه تلاش جبهه دشمنان اسلام بر این متمرکز است که نهضت بیدارى اسلامى را در دنیا از بین ببرند. از همهجا هم بیشتر روى ملت و کشور ایران تکیه مىکنند و متمرکزند؛ چون ملت ایران به دنیا الگو داد و با افکار خود و مفاهیم جدیدى که در دنیا براى مسلمانان مطرح نمود و با جهاد جانانهاى که کرد و با شجاعتى که مرد و زن و جوان و پیر ایرانى در دوران بیست و چهار ساله عمر انقلاب از خود نشان دادند، توانست ملتهاى مسلمان را به خود متوجّه کند و موج بیدارى اسلامى را در کشورهاى اسلامى بهوجود آورد. از اینروست که لذا با این کانون مرکزىِ بیدارى اسلام از همهجا و از همیشه دشمنترند. این دشمنى را با غرضورزیها، با اِعمال خباثت، با تبلیغات دروغین و با تندخوییهاى خشمگینانه نشان مىدهند؛ هدف هم این است که ملت ایران و مسئولان را مرعوب کنند و همه را بترسانند؛ از تجربههاى ناموفّق خودشان که موجب غرور آنها شده است، استفاده کنند براى اینکه یک ملت به این عظمت و یک انقلاب و نظام به این استحکام را در مقابل خودشان وادار به عقبنشینى کنند.(3)
نظام جمهوری اسلامی، نظامی مستحکم و مردمی
این وضعی که انتخابات ریاست جمهوری در ایران دارد، حتی در کشورهای دموکراتیک غرب هم این وضعیت نیست; چون در آن کشورها، احزاب در مقابل هم صفآرایی میکنند و هر حزبی، اسم کسی را به عنوان کاندیدا ذکر میکند. مردمی که به آن کس رأی میدهند، در حقیقت به آن حزب رأی میدهند و خیلیها آن کس را اصلا نمیشناسند. به هر جهتی طرفدار این حزبند و انگیزههای گوناگون اقتصادی و سیاسی و غیرسیاسی موجب میشود که طرفدار فلان حزب باشند و به خاطر طرفداری آن حزب، به کاندیدای آن تشکیلات رأی میدهند و خود آن کاندیدا را هم اصلا نمیشناسند.
در ایران، اینگونه نیست. در ایران، یکایک کسانی که کاغذ رأی را در صندوق میاندازند، آن شخص را میشناسند و به عنوان رئیس جمهور به او رأی میدهند...
نتیجه این است که نظام، نظام مستحکمی است; زیرا که مردمی میباشد. آنچیزی که بهوسیلهی ابرقدرتها قابل از بین رفتن است، عبارت از حکومتی است که به مردم متکی نیست. آن چیزی که به وسیلهی عوامل سازمان جاسوسی امریکا، در یک کشور قابل برداشتن و گذاشتن است، حکومت یا دولتی است که با مردم رابطهای نداشته باشد و پشتوانهی عظیم قوی مردمی، پشت سرش نباشد. حکومتی که دشمن خارجی میتواند چهار نفر را علیه آن به کودتا وادار و تحریک بکند، حکومتی است که روی تخت حکومت نشسته، اما مردم به او وصل نیستند. مردم برای خودشان میروند و او برای خودش حرکت میکند.
نظامی که در آن حاکم ـ چه رهبر، چه ریاست جمهوری، چه ریاست قوهی قضاییه، چه مجلس شورای اسلامی ـ متکی و متصل به مردم و مورد علاقه و پشتیبانی و حمایت آنهاست، نظام جمهوری اسلامی است که نه امریکا و متحدانش و نه شرق و غرب ـ آن روزی که دو قدرت بزرگ در دنیا وجود داشت ـ و نه هیچ قدرتی قادر نیست این نظام و حکومت را متلاشی و بلکه متزلزل کند.(4)
انتخابات ، یک وظیفه ملی
نکته ى بعد این است که انتخابات، هم حق ملت است، هم یک وظیفه ى ملى است. نظام جمهورى اسلامى نظامهاى انتصابىِ قدرتها را نسخ کرد و انتخاب مردم را در مدیریت کشور داراى نقش کرد. این حق آحاد ملت است که بتوانند انتخاب کنند و در تعیین مدیر کشور داراى نقش باشند. از سوى دیگر وظیفه هم هست؛ به این خاطر که این شرکت مىتواند روح نشاط و احساس مسئولیت را همیشه در جامعه زنده نگه دارد و حضور مردم در صحنه را به رخ دشمنان این ملت بکشد. انتخابات فقط یک وظیفه نیست، فقط یک حق هم نیست؛ هم حق شماست، هم وظیفه ى عمومى است.(5)
صحنه انتخابات یکی از جدی ترین و پر شورترین صحنه های مشارکت عمومی مردم
انتخابات مىتواند براى کشور و ملت ما یک وسیلهى مصونیت و یک نمودار اقتدار باشد و ملت و نظام اجرایى کشور را در مقابلهى با چالشهاى گوناگون جهانى، از گذشته مستحکمتر کند. انتخابات مىتواند نظام جمهورى اسلامى را جوانتر از آنچه هست، بکند. انتخابات پُرشور از سوى مردم مىتواند روز نویى را براى آنها رقم بزند. انتخابات، هم در صحنهى خارجى و در مقابل چشم بیگانگان، هم در صحنهى داخلى، و هم براى پیشرفت کشور، یکى از مهمترین و اساسىترین رویدادهاست. دشمن مىخواهد انتخابات نباشد. اگر مىتوانستند روى مردم و یا گروههاى سیاسى اثر بگذارند، کارى مىکردند که اصلاً انتخابات برگزار نشود؛ کارى که در انتخابات مجلس هفتم مىخواستند انجام دهند و مایل بودند اساساً انتخابات برگزار نشود.
اینکه یک نظام اسلامى - نظامى زیر پرچم توحید و دین - مىتواند مردم سالارى را به شکل آشکار و واضح و با زبان گویا در مقابل چشم مردم جهان قرار دهد، درست عکس تبلیغات استکبارىِ دنیاى لیبرال دمکراسى است. آنها مىخواهند بگویند مردم سالارى منحصر در ماست. نمىتوانند این را تحمل کنند که یک نظام اسلامى و دینى، با ارزشهاى والاى ایمانىِ خود بتواند مردم سالارى را اینطور نهادینه کند. ...انتخابات دارد نزدیک مىشود. مردم باید آگاهانه پاى صندوقهاى رأى بروند و انتخاب کنند. همانطور که عرض کردیم، انتخابات جلوهى بسیار زیبا و جذاب مشارکت عمومى است؛ مؤثرترین وسیله براى این است که هر فردى بتواند آرمانها و خواستها و مطلوبِ خود را در قالب اجرایى قرار دهد و آن را به تحقق نزدیک کند. اگر کسى را طبق آرمانها و آرزوهاى خودتان انتخاب کردید، این امکان که آن آرزوها تحقق پیدا کند، به واقعیت نزدیک مىشود. کسى که فکر مىکنید براى تحقق خواستها و آرزوها و گشودن گرههاى مهمى که براى شما در زندگى مطرح است، مناسب و شایسته است، وقتى او را انتخاب کردید، در واقع بلندترین قدم را برداشتهاید؛ براى اینکه این مشکلات از بین برود. هر خواستهای - چه مادى و چه معنوى - در این انتخاب و در تعیین مسئول قوهى اجرایى مىتواند تحقق پیدا کند.(6)
مشارکت عمومی – همبستگی ملی
مشارکت حد اکثری
نکردند، اینها به نظام «نه» گفته اند؛ به هیچ وجه اینطورى نیست. آنهایى که به خاطر «نه» گفتنِ به نظام نمى آیند، درصد خیلى کمىاند. یکعده به خاطر بى حالى نمى آیند؛ یک عده به خاطر بىحوصلگى نمىآیند؛ یک عده روز جمعه کار دیگرى دارند و نمىآیند؛ اینها را شما راه بیندازید. والّا کسانىکه معتقد به نظام و قانون اساسى نیستند و دلشان براى بیگانگان و نفوذ آنها پر مىزند و منتظر آمدن بیگانگان هستند، درصد بسیار کمىاند. خیلىها ممکن است پاى صندوقها نیایند؛ بهخاطر اینکه حوصلهاش را ندارند، وقتش را ندارند، درست اهمیت قضیه را نمىدانند، متوجه تأثیر رأى خودشان نیستند یا به کسى که به او اطمینان و اعتماد کنند، نرسیدهاند؛ یا کسى را هم که شناختهاند، نپسندیدهاند؛ لذا نمىآیند. تلاش شما باید این باشد که مشارکت را به معناى حقیقى کلمه حداکثرى کنید... نگاه کنید ببینید با معیارهاى جمهورى اسلامى، در میان نامزدهاى انتخاباتى چه کسى کفایت و نشاط و توانایى لازم را دارد و مىتواند وارد این میدان شود و با چالشهاى گوناگون دست و پنجه نرم کند و تحت تأثیر دشمن نیست و دشمن از آمدن او خوشحال نمىشود. (8)
انتخابات عرصهی یک امتحان الهی
من از همهى ملت ایران مىخواهم که به امید خدا و با توکل به پروردگار، همین احساس مسئولیت را تا هنگام رفتن به پاى صندوقهاى رأى و انداختن رأیشان در داخل صندوق حفظ کنند. انشاءاللَّه عدد بالایى از مردم در این امتحان الهى شرکت بکنند و دین خودشان را به کشور و انقلاب ادا کنند و سهم خویش را در آیندهى کشور ایفا نمایند. این، آن چیزى است که دشمن را بشدت زخم خورده خواهد کرد. در واقع، رفتن مردم با تعداد زیاد آرا پاى صندوقهاى رأى و جمع شدن آراى زیاد براى مجموعهى نامزدها، دشمن را مأیوس خواهد کرد. جمع شدن آراى زیاد در اصل انتخابات، مهم است. این، در واقع رأى به استقلال کشور و رأى به تبعیت از نظام و همراهى با رهبرى است. مردم با این کار، دشمن را مأیوس کنند و در واقع به دهان او مشت بکوبند.
نکتهى دوم این است که سعى کنید این حرکت زیبا و این حرکت عظیم مردمى را - که حقیقتاً یک آزمایش بزرگ مردمى و ملى و اسلامى است - با همان نزاهت و طهارت و پاکیزگىیى که مطلوب اسلام است، پیش ببرید. البته متن و عموم مردم عزیز کشور ما، همینطورند. سعى کنید کدورت ایجاد نشود. مسابقهى انتخاباتى، ضمن اینکه یکى از جدیترین کارهاى یک ملت است و به هیچوجه جنبهى شوخى و بازى در آن نیست و بسیار جدى است؛ اما شبیه مسابقات ورزشى است. در مسابقات ورزشى همه تلاش مىکنند؛ اما کسانى که اهل اخلاق و اهل فهمند، این تلاش را با کارهاى زشت و نامناسب همراه نمىکنند. (9)
کمرنگ کردن و بی رونق کردن انتخابات
تلاش دشمن مبنی بر سست کردن پایه های ایمان و عمل مردم
دانایی و تصمیم گیری یک ملت دلیل عصبانیت آمریکاو مستکبران عالم
آنچه امریکا و دیگر مستکبران عالم را عصبانى مىکند، این است که یک ملت خودش بخواهد بداند و تصمیم بگیرد. امریکا به کشور ما و مردم ما و بسیارى از ملتهاى دیگر مىگوید شما تصمیم نگیرید تا من براى شما تصمیم بگیرم؛ شما انتخاب نکنید تا من برایتان انتخاب کنم؛ شما از منابع خود بهرهبردارى نکنید تا من بتوانم از آن بهرهبردارى کنم. حرف امریکا این است که سلطه و دخالت و حضور و پنجهافکندنِ ما بر کشور و منابع خودتان را قبول کنید؛ اگر قبول نکنید، شما را به حمایت از تروریسم و ضدیت با حقوق بشر و چیزهاى دیگر متهم مىکنیم.
ملت ما نشان داده است که در مقابل چنین زورگویى و تهدیدى، و در مقابل چهرهى وقیح زمامداران امریکا مشتهاى خودش را گره مىکند؛ مىگوید ما با هر کس که استقلال و هویت و منافع ملى و حیثیت ما را تهدید کند، مقابله مىکنیم و بر دهان او مشت مىکوبیم.(12)
اولین خواسته دشمنان برگزارنشدن انتخابات ریاست جمهوری
گام دوم این است که اگر نتوانستند، انتخابات را متهم کنند. خواهند گفت در انتخابات تقلب شده؛ خواهند گفت انتخابات
تبعیضآمیز است؛ خواهند گفت چرا فلانى رد صلاحیت شد؛ چرا فلانى نیامد؛ چرا فلانى آمد. در هر صورت این حرفها را مىزنند. اگر ما به جاى سالى یکبار، هفتهای یک انتخابات هم داشته باشیم، باز این حرفها را خواهند زد. آنجایى هم که رد صلاحیت نیست، باز همین حرفها را مىگویند. بههرحال اینها انتخابات را زیر سؤال مىبرند. دشمن با یک انتخابات موفق، سراسرى و پُرشور مخالف است.(13)
رسالتهای اصلی و وظایف رئیسجمهور
همانگونه که بارها عرض کردهایم، این ملت در حدّ توان خود، براى تحکیم نظام اسلامى و موفّقیت مسئولان تلاش کرده است. مسئولان هم باید متقابلاً نسبت به این ملت، با همین دید و با همین احساس دِین وارد صحنههاى کار شوند. همه کسانى که مسئولیتى در این نظام بر عهده گرفتهاند، باید قدر این ملت را بدانند و تلاش کنند وظایفى را که در قبال این ملت مؤمن و شجاع و آگاه بر دوش آنهاست، با همه کوشش و وسعِ خود به انجام رسانند. ... همه کسانى که در دولت جدید حضور پیدا خواهند کرد، باید خود را در مقابل مردم، مسئول و خدمتگزار بدانند و آنها را ولىنعمت خود محسوب کنند. همینطور هم هست؛ مردم ولىنعمت مسئولان هستند. این حضور و اراده مردم است که این نظام را اقتدار بخشیده است. مردم نشان دادهاند که آگاهانه و هوشیارانه در صحنههاى گوناگون حضور خواهند داشت. (14)
راسخ کردن پایه های دینی در اذهان مردم
«انّا ارسلناک شاهدا و مبشّرا و نذیرا و داعیا الى اللَّه بأذنه و سراجا منیرا»؛ این وظیفه پیغمبر است؛ همین پیغمبرى که امروز روز ولادت اوست. ما مىخواهیم همان راه را برویم. «هو الّذى بعث فى الأمیّین رسولا منهم یتلوا علیهم ایاته و یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة»؛ تزکیه و تعلیم، جزو وظایف اصلى پیغمبر است. در جوامع اسلامى، مسئولان باید همان راه را بروند؛ باید تعلیم دهند و تربیت کنند؛ باید ایمان دینى را در ذهنها تقویت و راسخ کنند. این جزو وظایف ماست؛ این سپاسگزارى ما در مقابل این ملت است؛ این شکرانه ما در مقابل خداى متعال است که این نعمتهاى بزرگ - این حضور مردمى - را به ما داده است. این دلها دست خداست. توجّه و اقبال و حضور و عزم و اراده و شوق مردم، نعمتهاى بزرگ الهى است که ارزانى ما کرده است. باید اینها را شکر بگوییم. شکرانه این نعمت به این است: در راه اصلاح امور زندگى و تقویت ایمان دینى مردم باید همه تلاش خودمان را بکنیم.(15)
سرلوحه کار مسئولان
مسئولین باید حواسشان راجمع کنند. باید به خودمان برگردیم. همه ما باید ببینیم کارهایمان چقدر براى این مردمِ فداکار و عزیزو هوشمند و با گذشت، شایسته است. اگر دیدیم که بخشى از کارهاى ما شایسته نیست و این را فهمیدیم، مردانه همّت کنیم و به اصلاح کارمان بپردازیم. مردم این را از مامىخواهند. مردم این را از مسئولین مىخواهند. مسئولین باید دو چیز را در سرلوحه کارهایشان قرار دهند: یکى گزینشِ خوب. یعنى انسانهاى پاک، امین، دلسوز، صمیمى و مردم دوست را انتخاب کنند. براى این کار بزرگ، یار گرفتن کار مهمّى است. این طور نباشد که به هرکس و ناکسى اعتماد کنیم و مردم را با کسى مواجه کنیم که براى آنها، یا براى کار آنها ارزشى قائل نباشد و به فکر خودش باشد. این، یک نکته است که مسئولین باید رعایت کنند.
دوم اینکه، این خدمت و این مسئولیت را براى بهره دنیایى خودشان نخواهند .(16)
رسالت و وظایف رئیس جمهور
ویژ گی های رئیس جمهور اصلح
انتخابات یک حادثه ى مهم
احساس مسئولیت،تعهد برای انجام کار، حفظ طهارت و تقوا
دوم، مسئله آمادگى و استعداد و تعهّد براى انجام کار است؛ به همان نحوى که سیاستهاى کلّى و برنامههاى اساسى کشور آن را اقتضا مىکند. اگر کشور، سیاست مشخّصى را در مقولهاى پذیرفته است، کسى که اجراى بخشى از بخشهاى کشور را مىپذیرد، باید آن را در همان جهت کار و به همان سمت و با همان هدف پیش ببرد و هدایت کند؛ ولو خود او، آن سیاست را به طور کامل تثبیت نکرده باشد.
اگر چه، در صورتى که مجرى آن سیاست را قبول نداشته باشد، معلوم نیست چقدر بتواند این کار را به درستى انجام دهد. ولى به هر حال، آنکه لازم و اساسى است، این است که مدیر، مسئول یا وزیرى که این مسئولیت را برعهده گرفته، کار را در جهت آن سیاستهاى پذیرفته شده که سیاستگذاران در هر بخش انجام دادهاند، پیش ببرد. این هم آن نکته یا رکن دوم از ارکان یک مدیریّت سالم.
رکن سوم، حفظ طهارت و تقواست. حفظ پاکیزگى در عمل است. اجتناب از هرگونه - خداى ناکرده - اختلاط با اهداف غیر مشروع یا اهداف غیر مقبول و غیراخلاقى است. این، شأن سوم است. مدیر خوب، مدیرى است که هر کارى را به عهده مىگیرد، با رعایت اصول اخلاقى صحیح، انجام دهد. در نظام اسلامى، چیزى که به شدّت با آن مقابله مىشود، رسوخ فساد است. در نظام اسلامى، با اعتقاد بد و نادرست، اینطور مقابله نمىشود که با عمل غیر صحیح و عمل غیراخلاقى و خداى ناکرده رسوخ فساد مبارزه مىشود. چیزى که امروز، در دوران بازسازى، مسئولین کشور، همکاران دولت، مدیران درجه دو و سه در دستگاههاى دولتى، تا پایینترین ردهها، باید با دقّت مراقب باشند، این است که در این دوران بدانند خطر رسوخ و نفوذ فساد، جدّى و فلج کننده است. واقعاً فلج کننده است! در این کار، فساد که نمىگوید «من فسادم»! فرد مفسدى که دیگران را به وادى فساد مىکشاند - فساد مالى، فساد کارى، قرارهاى نامشروع و ناموجّه در زمینههاى مسائل کارى - کسى که انسان را تشویق مىکند و مىلغزاند به این سمت، از اول نمىگوید «من آمدم که شما را فاسد کنم.» اوّل با یک عنوان موجّه؛ با یک چیز کوچک وارد میدان مىشود. انسان است و آسیبپذیرىِ شدید. انسان، به شدت آسیبپذیر است. لذا، خیلى باید مراقب بود –(20)
جایگاه بسیار والاى رئیس جمهور
مردم بایستى هوشمندانه و آگاهانه انتخاب کنند و در میان نامزدهاى گوناگون، کسى را که احساس مىکنند به این معیارها نزدیک است، برگزینند؛ این یک کار بزرگ است و کار شما مردم است. مردم باید با چشم باز در این صحنهى مهم حاضر شوند و انشاءاللَّه خداى متعال کمک کند و دلهاى مردم را هدایت کند تا فرد با کفایت، شجاع، با اخلاص، داراى روح مردمى، شاداب و با نشاط، مؤمن به هدفها و ارزشهاى انقلاب، مؤمن به مردم، مؤمن به نیروى مردم و معتقد به حق مردم را انتخاب کنند؛ این مهمترین بخش مشارکت عمومى مردم در امسال است. در همه چیز مشارکت عمومى مهم است، و این از جملهى کلیدىترین است.(21)
موثرترین عنصر دستگاه اجرایی برای حل مسائل کشور
انسانى که داراى کارآمدى و کفایت باشد و به هدفها و استقلال این ملت و لزوم پیشرفت این کشور ایمان داشته باشد، مىتواند بسیارى از کارها را بکند؛ همچنانکه بحمداللَّه دولتهاى متعدد در طول سالهاى گذشته کارهاى بزرگى انجام دادند. محصول کارهاى آنها در اختیار مسئولان بعدى است که بیایند و در راه خدمت به مردم و شیرین کردن کام آنها این کارها را تکمیل کنند.
البته رهبرى در پشتیبانى از رئیسجمهور هیچگونه درنگى نمىکند. کسى را که مردم انتخاب کنند و رئیسجمهور قانونى کشور شود، همیشه مورد احترام و تکریم و حمایت جامع رهبرى در همهى دولتها بوده؛ بعد از این هم باید باشد.
اما آنچه در درجهى اول اهمیت قرار دارد، این است که اهتمام همهى مردم، نخبگان مردم و مسئولان گوناگونِ بخشهاى مختلف این باشد که رئیسجمهورى انتخاب شود که بتواند گرههاى زندگى مردم را در دوران کنونى باز کند؛ وظایف این دوره را بشناسد و با قوت و اقتدار به آن عمل کند. انشاءاللَّه مردم کارى کنند که خداى متعال رئیسجمهورى با این توانایىها و با این رویکردها براى این کشور مقدر کند.
...البته بدیهى است که رهبرى از فرد خاصى حمایت نمىکند؛ از معیارها حمایت مىکند. ما دنبال این هستیم که این معیارها تحقق پیدا کند. بنده دنبال این هستم که شخصى سر کار بیاید و قوهى مجریه را اداره کند که خود را خدمتگزار مردم بداند و توانایى داشته باشد و به آرمانهاى امام و نظام اسلامى معتقد و پایبند باشد و حقیقتاً عدالت و مبارزهى با فساد براى او حائز اهمیت باشد. دعا مىکنیم خدا دلهاى مردم را به این سمت هدایت کند که بتوانند چنین کسى را - که امروز مورد نیاز لحظهى تاریخىِ حساس ِ این کشور است - انتخاب کنند.
اگر خداى متعال توفیق دهد که رئیسجمهورِ کارآمدِ باکفایتِ پُرنشاطِ شادابى که علاقهى به مردم و علاقهى به عدالت و علاقهى به رفع فساد و تبعیض براى او در درجهى اولِ برنامهها قرار داشته باشد، سر کار بیاید، من به شما عرض بکنم که بسیارى از مشکلات اساسى این کشور - چه مسائل داخلى و چه مسائل خارجى - حل خواهد شد.(22)
توانایی برآورده ساختن نیازهای جامعه
ویژگی های فرد اصلح
به نتیجه رساندن کارهایی که در نیمه راه است
انتخاب اصلح
انتخاب اصلح یک تکلیف الهی
هر کسى که برود رأى بدهد، چه رأى او صائب باشد و به اصلح رأى داده باشد و چه اشتباه کرده باشد و به غیر اصلح رأى بدهد، همین اندازه که از روى احساس تکلیف نسبت به آینده پاى صندوق برود و رأى بدهد، این رأى پیش خداى متعال مأجور و موجب ثواب است و این شخص، علاقه مند به نظام و رهبرى مىباشد. آنچه که مهم است، این احساس تکلیف است. همه ى آحاد ملت، این احساس تکلیف را باید بکنند.
بروید تلاش و تفحص خودتان را بکنید، اصلح را پیدا نمایید و آن کسى را که فکر کردید اصلح است و بین خودتان و خدا حجّت تمام شد، به او رأى بدهید و خاطر جمع باشید که تکلیفتان را انجام دادهاید. این، آن چیزى است که همه باید به آن توجه بکنند. هر کس هم که نتیجهى آرا متعلق به او شد، خداى متعال انشاءاللَّه کمک خواهد کرد، ما هم کمک خواهیم کرد، تا بتواند وظایف خود را انجام بدهد.(27)
پی نوشت :
1. فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم شانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینى (رحمت الله علیه) 14/3/1384
2. فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع زائران مرقد مطهّر امام خمینى (رحمت الله علیه) 14/3/1380
3.
فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در چهاردهمین سالگرد رحلت
بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران حضرت امام خمینى(رحمت الله علیه) 14/3/1382
4. فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه 20/11/1368
5. فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در صحن رضوی 1/1/1384
6. فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع بزرگ مردم کرمان 11/2/1384
7. فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع بزرگ مردم جیرفت 17/2/1384
8. فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاههاى استان کرمان 19/2/1384
9. فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با خانوادههاى معظم اسرا و مفقودان جنگ تحمیلى 1/2/1376
10. فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم شانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینى (رحمت الله علیه) 14/3/1384
11.
فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار مسئولان و کارگزاران
نظام جمهورى اسلامى به مناسبت ولادت نبىاکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
و امام جعفر صادق (علیه السلام) 20/3/1380
12. فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع بزرگ مردم کرمان 11/2/1384
13. فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاههای استان کرمان 19/2/1384
14.
فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار مسئولان و کارگزاران
نظام جمهورى اسلامى به مناسبت ولادت نبىاکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
و امام جعفر صادق (علیه السلام) 20/3/1380
15. فرازی از بیانات رهبر
معظم انقلاب اسلامى در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى به
مناسبت ولادت نبىاکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام جعفر صادق (علیه
السلام) 20/3/1380
16. فرازی از بیانات مقام معظم رهبرى در جمع علما، طلّاب و روحانیان، در آستانه ماه «محرّم» 26/3/1372
17. مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما پس از رأى گیرى «انتخابات ریاست جمهورى 2/3/1376
18. فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم شانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینى (رحمت الله علیه) 14/3/1384
19. فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم شانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینى (رحمت الله علیه) 14/3/1384
20. فرازی از بیانات مقام معظم رهبرى در مراسم تنفیذ حکم دوره دوم ریاست جمهورى 12/5/1372
21. فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در صحن رضوی 1/1/1384
22. فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع بزرگ مردم کرمان 11/2/1384
23. فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار خانوادههای شهدا 3/3/1384
24. فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع بزرگ مردم جیرفت 17/2/1384
25. فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع بزرگ مردم رفسنجان 18/2/1384
26. فرازی از پیام مقام معظم رهبری به ملت شریف ایران، در پایان چهلمین روز ارتحال حضرت امام خمینى(رحمت الله علیه) 23/4/1368
27. فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با خانوادههاى معظم اسرا و مفقودان جنگ تحمیلى 31/2/1376