حماسه های پایداری

ویژه «دست آوردهای ملی» ، «اقتصاد مقاومتی» «فرهنگ» و «سیاست روز»

ویژه «دست آوردهای ملی» ، «اقتصاد مقاومتی» «فرهنگ» و «سیاست روز»

حماسه های پایداری

بازدید کننده گرامی؛
ضمن تقدیر و تشکر از حضور گرم و صمیمی شما در وبلاگ «حماسه های پایداری».

ما ملتِ حماسه‌ایم؛

حماسه‌های رنگارنگ، این اقتضای زمان است که حماسه‌هایمان را متفاوت می‌سازد

گاهی با چند گلوله و آر پی جی حیثیت غرب را به بازی می‌گیریم؛

گاهی پهبادش را اسباب بازی می‌کنیم

و گاهی با یک بند انگشت تمام نقشه‌هایش را به هم می‌ریزیم

و ما بار دیگر حماسه می‌سازیم، حماسه‌ای که نه تنها سرنوشت ما بلکه سرنوشت منطقه و جهان را رقم خواهد زد...


افتخارات حماسه های پایداری:
* کسب مقام اول جشنواره کشوری وبلاگ نویسی «حماسه حضور» استان سمنان
* * کسب مقام دوم جشنواره وبلاگنویسی کشوری «حماسه حضور» استان قزوین
* * * کسب مقام سوم جشنواره وبلاگ نویسی «ولایت و امامت» سیستان و بلوچستان
* * * * کسب مقام نخست بخش اقتصاد نوشت جشنواره وبلاگ نویسی "حماسه سایبری" اردبیل
و...

+ ثبت شده در سامانه ساماندهی ( Samandehi.ir )

جهت ارتباط آنلاین با مدیر وبلاگ از آیدی:
Rasaam_313@yahoo.com
استفاده نمائید.

.:«تـبـــادل لــوگـو»:.
جهت تبادل پیوند و لوگو با .: حماسه های پایداری:. از بخش «ارتباط با ما» و یا بخش «نظرات» وبلاگ اقدام فرمائید.

حماسه های پایداری- ویژه حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی

امکانات ویژه



لوگو های ویژه

نرم افزار چندرسانه ای حماسه های پایداری/ ویژه حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی

قرارگاه سایبری رسام

جنبش منع کشتار مسلمانان مظلوم آفریقا

جشنواره وبلاگ های ایرانی/ حماسه های پایداری

نظر کاندیداها درباره رابطه با آمریکا

جمعه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۳:۰۱ ب.ظ


به گزارش مشرق به نقل از مهر، تغییر دررابطه ایران با آمریکا که حدود  یکسال پس از انقلاب اسلامی ایران قطع شده بود اکنون به یکی از اصلی ترین مباحث انتخاباتی تبدیل شده است.

در ادامه نظرات کاندیداهای این دوره را در این خصوص می خوانیم:


ابوترابی: مساله سیاست خارجی رابطه با آمریکا نیست

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی در نشستی خبری  خود در خصوص رابطه با آمریکا گفت: مساله کلیدی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران رابطه با آمریکا نیست.

کاندیدای احتمالی این دور از انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که رویکرد سیاست خارجی ایران در دولت بعدی چگونه خواهد بود و موضوع رابطه با آمریکا چه می‌شود؟، اظهار کرد: مساله کلیدی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران رابطه با آمریکا نیست؛ ما باید راهبرد سیاست خارجی خود را بر اساس گفتمان مبتنی بر علم و اخلاق و در چارچوب مصالح نظام و منافع ملی تعریف کنیم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با کلیدی خواندن موضوع اقتصاد در سیاست خارجی، تصریح کرد: به گمانم باید دستگاه سیاست خارجی کشور در دولت یازدهم نگاهش را معطوف به دومقوله کلیدی سیاست و اقتصاد کند، نقش دستگاه دیپلماسی در رشد اقتصادی بی بدیل است که به آن توجه لازم نشده است.

باهنر: می توانیم با آمریکا منافع مشترکی داشته باشیم

محمدرضا باهنر در جمع دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان در زمینه برقراری رابطه با آمریکا گفت: من معتقدم ما می توانیم با آمریکا منافع مشترکی داشته باشیم و در صورتی که آمریکا ما را بعنوان کشوری مستقل که می خواهد از حقوق خود دفاع کند قبول کند می تونیم با هم ارتباط داشته باشیم.

این کاندیدای آینده ریاست جمهوری، تعامل با همه کشورهای دنیا بجز رژیم صهیونیستی را جزو سند چشم انداز کشور دانست و افزود: ما اصول و ارزشهایی داریم که از آنها صرفنظر نمی کنیم و هزینه آن را هم می پردازیم اما کسی حق ندارد این هزینه ها را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: من معتقدم ما می توانیم با آمریکا منافع مشترکی داشته باشیم و در صورتی که آمریکا ما را بعنوان کشوری مستقل که می خواهد از حقوق خود دفاع کند قبول کند می تونیم با هم ارتباط داشته باشیم.

پورمحمدی: مذاکره با آمریکا خط قرمز نیست

مصطفی پورمحمدی کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در نشست دانشجویی که در دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به سئوالی درباره رابطه با آمریکا گفت: در فضای دیپلماسی اصل بر تامین منافع و مصالح ملت است. درست است که دشمن اصلی آمریکاست ولی اگر آمریکا فریب ندهد و مذاکرات ظاهری نباشد قدرت ما را درک کند کمک به براندازان را قطع کند و به مخالفان و تروریست ها کمک نکند ما می توانیم از آنها امتیاز بگیریم. پس یعنی خط قرمز به آن معنا نداریم. هر چند که برخی می گویند اگر با آمریکا مذاکره کنیم همه مشکلات حل می شود. در حالیکه اینطور نیست اگر آمریکا عرضه داشت یونان، ایتالیا، اسپانیا و قبرس را از بحران مالی نجات می داد.

حدادعادل: از مذاکره با آمریکا وحشتی نداریم

غلامعلی حداد عادل در گفتگو با یکی از رسانه ها در خصوص رابطه با آمریکا گفت: آمریکایی ها اگر رفتارشان را عوض کنند، در آن زمان مذاکره معنا پیدا می‌کند و همانطور که مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خود فرمودند که اگر خواهان مذاکره هستید، دشمنی‌ها را کم کنید که این اولین قدم برای این است که نشان داده شود که در ادعای دعوت به مذاکره صداقت دارید.

وی با تاکید بر اینکه ما از مذاکره با آمریکا وحشتی نداریم به شرطی که آمریکا واقعا خواهان مذاکره باشد، گفت: آمریکایی ها اگر رفتارشان را عوض کنند، در آن زمان مذاکره معنا پیدا می‌کند.

حدادعادل ادامه داد: ما از مذاکره با آمریکا وحشتی نداریم به شرطی که آمریکا واقعا خواهان مذاکره باشد، مذاکره به معنای شنیدن منطق طرف مقابل و تلاش برای دستیابی به یک راه حل است و مذاکره واقعی برای این است که طرفین اطلاعات خود و دیدگاههای خود را مطرح کنند و به یک جمع بندی برسند.آمریکایی ها هیچ گاه خواهان چنین مذاکره ای نیستند برای اینکه آنها اول فشار وارد می کنند و مایل اند که ایران را در شرایط فشار سر میز مذاکرات بنشیند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  در این زمینه تصریح کرد: آمریکایی ها اگر رفتارشان را عوض کنند، در آن زمان مذاکره معنا پیدا می‌کند و همانطور که مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خود فرمودند که اگر خواهان مذاکره هستید، دشمنی‌ها را کم کنید که این اولین قدم برای این است که نشان داده شود که در ادعای دعوت به مذاکره صداقت دارید.

رضایی: آمریکا صلح واققی را بپذیرد رفتار ایران تغییر می کند

محسن رضایی در گفت‌وگو با یکی از رسانه ها در خصوص رابطه با آمریکا گفت: در حال حاضر علائمی مبنی بر تغییر رفتار آمریکایی‌ها مشاهده نمی‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد طرح مذاکره با آمریکا در فضای کنونی کشور، اظهار داشت مبارزه ما با آمریکا در واقع برای دفاع از اصول و ارزش‌هاست و یک جنبه دفاعی دارد ولی مبارزه آمریکا با ما به خاطر تسلیم کردن ما صورت می‌گیرد.

این کاندیدای احتمالی این دوره از انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه این مبارزه باید به یک سرنوشت منطقی برسد، افزود: یعنی آمریکایی‌ها باید اصول انسانی، صلح، امنیت بین‌المللی و استقلال کشورها را بپذیرند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، آن موقع رفتار ایران هم عوض می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در حال حاضر هنوز علائمی مبنی بر تغییر رفتار آمریکایی‌ها نمی‌بینیم.

رضایی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را هم مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: دلیل دیگری که در این رابطه می‌توان ذکر کرد، تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای است که وضع شده و آمریکایی‌ها باید به این سؤال پاسخ دهند که آیا حاضرند تحریم‌ها را بردارند.

وی گفت: آمریکایی‌ها باید نشان دهند که به سمت صلح واقعی، عدالت و ارزش‌های انسانی در حال حرکت هستند.

روحانی: قرار نیست تا قیامت با آمریکا قهر باشیم

حسن روحانی در گفتگو با یکی از رسانه ها در پاسخ به این سوال که چه چیز باعث شده تا برای اولین بار در تاریخ انقلاب، مقام معظم رهبری عدم مخالفت خود را با مذاکره مستقیم با آمریکا اعلام کنند؟، گفت: ایران قرار نیست تا روز قیامت با آمریکا قهر باشد و رابطه قطع بماند. بلکه در شرایط مناسبی و با حفظ منافع ملی این نوع رابطه باید تغییر کند. در حال حاضر، رابطه ایران و آمریکا خصمانه است. آمریکا به هر بهانه‌ای به ایران فشار می‌آورد و در این رابطه کشورهای دیگر را هم تشویق می‌کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ادامه این روند برای ایران، آمریکا و منطقه مسیر درستی نیست. ما باید این تخاصم را به تدریج مهار کنیم و آن را به رابطه تنش آمیز کاهش دهیم و بعد به سوی کاهش تنش حرکت کنیم.

حسن روحانی گفت: مقام معظم رهبری در این شرایط حساس علیرغم اعلام عدم امیدواری، این راه را باز کردند تا تبلیغات دشمن درباره مخالفت ایران با مذاکره خنثی شود. در واقع این حرکت باعث شد تا بهانه از دست آمریکا گرفته شود و به افکار عمومی دنیا اعلام شود راه برای مذاکره با رعایت خطوط قرمز باز است.

زاکانی: دعوت به مذاکره با آمریکا، دعوت به ذبح منافع ملی کشور در پیشگاه شیطان بزرگ است

علیرضا زاکانی در مصاحبه با یکی از رسانه های کشور در پاسخ به این سوال که موضع شما درباره رابطه با آمریکا چیست؟ گفت: تعامل‌گرایی عزت مدارانه و دیپلماسی فعال با همه کشورها راهبرد بنده است چرا که در زمان فعلی دیپلماسی ما منفعل و غیرفعال است.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری  با تاکید بر اینکه خط قرمز قطعی ما در روابط خارجی اسرائیل است که برداشته نخواهد شد، افزود: خط قرمز دوم ما رابطه با آمریکا است که قابل برداشت است و اگر آمریکا روزی تصمیم بگیرد که رفتار سلطه‌گرایانه و نوع مواجه با ملت ایران را تغییر دهد و در مقام عمل ثابت کند که حسن نیت دارد راه باز است و کلید اصلی این موضوع دست صاحبان کاخ سفید است که از رفتار جنایت‌کارانه با ملت ایران دست بردارند و در مقام عمل رفتار خود را تغییر دهند. لذا امروز خط قرمز ما رابطه با آمریکا است و اگر کسی در شرایط فعلی دعوت به مذاکره کند در واقع دعوت به مذبحه بردن منافع ما به پیشگاه شیطان بزرگ کرده است.

سبحانی: رئیس جمهور درباره رابطه با آمریکا حرف آخر را نمی زند

حسن سبحانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع شورای مرکزی جنبش عدالتخواه گفت: سیاست کلی کشور توسط رهبری اتخاذ می‌شود و درباره رابطه با آمریکا نیز رهبری تصمیم می‌گیرد و دراین زمینه رئیس‌جمهور حرف آخر را نمی‌زند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: سیاست کلی کشور توسط رهبری اتخاذ می‌شود و درباره رابطه با آمریکا نیز رهبری تصمیم می‌گیرد و دراین زمینه رئیس‌جمهور حرف آخر را نمی‌زند.

عارف: با هیچ کشوری منع مذاکره نداریم

محمدرضا عارف در دیدار با فعالان دانشجویی ساری در خصوص رابطه با آمریکا گفت: رویکرد ما در روابط خارجی باید تامین منافع و امنیت ملی در چهارچوب قانون اساسی است. اگر اسرائیل را کنار بگذاریم با هیچ کشوری منع مذاکره نداریم، از موضع ضعف، نمی‌توان مذاکره کرد.

وی در این زمینه خاطرنشان کرد: رویکرد ما در روابط خارجی باید تامین منافع و امنیت ملی در چهارچوب قانون اساسی است. اگر اسرائیل را کنار بگذاریم با هیچ کشوری منع مذاکره نداریم، از موضع ضعف، نمی توان مذاکره کرد. در مذاکره موظف به حفظ منافع ملی هستیم اما نمی توان حقوق مشروع طرف دیگر را در نظر نگرفت. حضور ما باید در مجامع بین المللی پررنگ و موثر باشد.این فعال سیاسی تاکید کرد: باید از ایران، یک صدا شنیده شود.

قالیباف: تقابل با آمریکا به خودی خود ارزش نیست

محمدباقر قالیباف که در خبرگزاری مهر حضور یافته بود، در خصوص برقراری رابطه با آمریکا گفت: در موضوع آمریکا هم این دیدگاهها دیده می شود.من عنوان کردم که سیاست خارجی ما به جای تاکید یکسویه بر تقابل یا ائتلاف، باید برروی رقابت جدی برای تامین منافع ملی متمرکز شود. تقابل با آمریکا به خودی خود ارزش نیست؛همانطور که ائتلاف و کرنش کردن نمی تواند منافع ما را تامین کند. این همان دو نگاه افراط و تفریطی است. ما باید همان نگاه آرمانگرایی واقع بینانه را داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که پرسید فارغ از این موضوع که دولت های دیگر اشتباه کردند و یا سیاست های آن ها درست بوده است خودتان چه  کار می کنید، آیا حاضر هستید با آمریکا مذاکره کنید یا خیر؟ گفت: من گفتم مذاکره نه تابوست و نه راه حل همه مشکلات.

قالیباف تصریح کرد: مذاکره یک ابزار است. ما با آمریکا جایی که لازم باشد حتما مذاکره می کنیم.مذاکره با آمریکا هیچ گاه برای ما خط قرمز نبوده است. سال 86 در مرکز مطالعات خاورمیانه این نکته را مطرح کردم که به جای تعریف رابطه مان با آمریکا در قالب تقابل صرف یا تعامل صرف باید به سوی رقابت با این کشور برای تامین منافعمان حرکت کنیم. تفاوت رویکرد رقابتی با رویکرد تقابل گرایی و ائتلاف گرایی در این است که نه مذاکره به خودی خود بد و نه به خودی خود خوب و مطلوب است.

وی در این باره اضافه کرد: مذاکره با هر کشوری (از جمله آمریکا) تنها ابزاری برای تامین منافع و تحقق آرمانها است، مذاکره اگر در قالبی متوازن و برابر صورت گیرد تامین کننده منافع  وآرمانهای ماست؛ در غیر این صورت ارزشی ندارد. آن موقع مثالی که زدم گفتم حوادثی در خاور میانه اتفاق می افتد و ظرفیت های انقلاب اسلامی در آنجا ایفای نقش می کنند. آیا می توانیم در مقابل مسلمانان افغانستان، فلسطین و عراق بی تفاوت باشیم؟

شهردار تهران افزود: آرمان ما اقتضای دفاع از مظلوم را دارد.تامین منافع ملی ما و پیگیری آرمان دفاع از مظلوم اقتضا می کرد که  ما در افغانستان و عراق وارد مذاکره با آمریکا شویم. من در آن مقاله عنوان کردم که عدم شرکت ما در مذاکرات بن که مربوط به تعیین سرنوشت افغانستان بود، اشتباه بود؛ چراکه باعث شد تا نقش کمی در تحقق آرمان های انقلاب اسلامی و دفاع از مردم مظلوم افغانستان ایفا کنیم. اما در عراق نشستیم و با آمریکایی ها مذاکره کردیم . آن موقعی که من این مطلب را گفتم هنوز از سوی حضرت آقا این بحث مطرح نشده بود که مذاکره کنیم. حدود 6 - 7 ماه پیش از آن بود که من این نکته را گفتم و نظرم این بود که این کار انجام شود.

وی ادامه داد: در مشهد سال 87 فرمودند که سفیر ایران در عراق با سفیر آمریکا در عراق با هم مذاکره کنند. ما از آن مذاکره ضرر کردیم و یا منفعت بردیم؟ نتیجه آن مذاکره شده یک دولت اسلامی؛ این مذاکره می شود همان رقابت هوشمندانه در عین حفظ مواضع. مذاکره ای متوازن و برابر که طرفین به اهداف خود می رسند. حالا ما بگوییم با آمریکایی ها حرف نمی زنیم، این معلوم نیست که لزوما تامین کننده اهداف انقلابی ما باشد.یا از آن طرف بیاییم بگوییم حل همه مشکلات کشور در گرو مذاکرات با آمریکا است؛ آن غلط است و این هم درست نیست. ما در سیاست خارجی صفر و صدی نداریم.

شهردار تهران در این زمینه تصریح کرد: مذاکره به عنوان راهی برای تامین اهداف، آرمانها و منافع ملی همواره در دستور کار است، نه باید آن را رد کرد و نه تقدیس. موفقیت مذاکره هم منوط به این است آمریکایی ها بپذیرند که با جمهوری اسلامی ایران به صورت برابر و متوازن گفتگو کنند؛ نه از موضع بالا. اینکه حضرت آقا می فرمایند من خوشبین نیستیم،به واسطه آن است که آمریکایی روحیه خودبرتربینی دارند و همواره تلاش دارند تا بدون توجه به موقعیت و منافع و اولویت های طرف مقابل مذاکره کنند. این چیزی که جمهوری اسلامی ایران نمی پذیرد.ولی ما با  مذاکره اصولی، برابر و راهگشا مشکلی نداریم.

کواکبیان: رابطه با آمریکا را در 6 ماهه می توان برقرار کرد

دبیر کل حزب مردم سالاری به در نشست خود با نمایندگان رسانه‌های مختلف کشور در خصوص برقراری رابطه ایران با آمریکا گفت: با رویکرد تخصصی و کار کارشناسی درست می‌توان رابطه با آمریکا را در 6 ماه برقرار کرد که این امر بر اساس عزت، مصلحت، حکمت، اقتدار ملی و قدرت ملی خواهد بود.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: درباره رابطه با آمریکا دو رویکرد وجود دارد در رویکرد اول عده‌ای معتقدند باید باب رابطه با آمریکا را بست و نباید آن را دنبال کرد و هر کسی در این راستا تلاش کند مفتون و از اصول انقلاب خارج شده است.

وی ادامه داد: رویکرد دوم بر این امر مبتنی است که ما می‌توانیم با آمریکا رابطه داشته باشیم و مخالف این امر نیستیم اما باید حاشیه‌های مورد نظر و خطوط قرمز مورد تاکید مقام معظم رهبری را رعایت کرد.

کواکبیان گفت: باید به این امر توجه کرد بعد از برقراری رابطه با این کشور همه امور گل و گلستان شود اما حداقل از خصومت ورزی وحشیانه و بهانه‌گیری آنها علیه ما کاسته می شود و قطعاً تحریم‌های جدیدی نخواهیم داشت.

دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: من با توجه به رویکرد دوم عرض می‌کنم که با برنامه‌ریزی می‌توان این روابط را برقرار کرد چرا که من تنها کاندیدای دکتری دوره علوم سیاسی هستم و با توجه به تجربه‌ای که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داشتم اعلام می‌کنم که این کار امکان پذیر است.

کواکبیان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه تضمینی وجود دارد که با آمریکا رابطه برقرار کنیم و تحریم‌ها برداشته شود، اظهار داشت: در اینکه ما دارای تضاد جدی با آمریکا از اول انقلاب بوده‌ایم شکی نیست اما این تضادها را چین و روسیه و دیگر کشورها نیز با آمریکا دارند اما پیش آمده که در بعضی مقاطع آمریکا با کشوری که رابطه دارد تحریم‌های یک جانبه‌ای را صورت داده و این نوع تحریم با این که شورای امنیت پیگیری کند و قطع نامه صادر شود متفاوت است.

لنکرانی: مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی به صلاح نیست

کامران باقری لنکرانی در جمع دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان مذاکره با آمریکا را در شرایط کنونی به صلاح کشور ندانست.

وی گفت: با توجه با مشکلات و فشارهای اقتصادی و تحریم ها انتخابات پیش رو را به یک اتفاق مهم بدل کرده که نتیجه آن تاثیرمهمی در داخل و خارج دارد.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: عده زیادی تلاش می کنند تا این معنا را نهادینه کنند که برای برون رفت از مشکلات فعلی باید از ارزش ها کوتاه بیاییم و به صورت آشکار و پنهان دیده شده که راه حل مذاکره با آمریکا و مدل گیری از بعضی اقتصاد ها مثل مالزی و ترکیه را مطرح می کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که آمریکا در مذاکره می خواهد فروپاشی ما را به دید جهانیان بگذارد و در این شرایط اگر ما با ضعف مذاکره کنیم هیچ پیشرفتی برای کشور نخواهیم داشت.

متکی: رابطه با آمریکا یک پروژه ملی است

منوچهر متکی در جمع اعضای هیئت علمی، اساتید و دانشجویان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار درباره رابطه با آمریکا گفت: موضوع رابطه ایران با آمریکا را نباید موضوعی حزبی، سیاسی، تبلیغاتی و جناحی بدانیم بلکه این موضوع یک پروژه ملی است که باید مقدمات آن فراهم شود.

وزیر پیشین امور خارجه ایران اظهار داشت: به اعتقاد من موضوع رابطه ایران و آمریکا موضوعی نیست که هیچگاه قابل مطرح شدن نباشد، چنانچه مقام معظم رهبری چند سال پیش در سفر به استان فارس در شیراز بیان کردند که «قطع رابطه ایران با آمریکا موضوعی نیست که بگوییم تا ابد باید وجود داشته باشد یعنی روزی می‌شود به آن پرداخت اما نیاز به مقدماتی دارد.»

وی با اشاره به بحث مذاکره ایران و آمریکا تأکید کرد: نکته دوم مذاکره بین ایران و آمریکاست که باید طرفین از مذاکره تعریف مشترکی داشته باشند یعنی اینکه طرفین بنشینند بحث بکنند تا به یک نقطه مشترک برسند، اما متأسفانه این در حالی است که تعریف آمریکایی‌ها از مذاکره چیز دیگری است.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: تعریف آمریکایی‌ها از مذاکره با مخالفانشان این است که آنچه آنها می‌گویند، طرف مقابل قبول کند و اگر قبول کرد می‌گویند اهل مذاکره است و اگر قبول نکرد می‌گویند اهل مذاکره نیستند و با چنین تعریف 180 درجه متضادی اساسا نمی‌توانیم با آنها مذاکره داشته باشیم.

متکی با اشاره به مذاکرات ایران و آمریکا در بحث عراق بیان کرد: در بحث عراق، آمریکایی‌ها درخواست کردند که با آنها مذاکره کنیم و ما نپذیرفتیم اما وقتی مقامات عراقی در نامه‌ای به رهبری و دیگر مقامات جمهوری اسلامی درخواست کردند که به خاطر آنها با آمریکا وارد مذاکره شویم، مفهوم مذاکره عوض شد و ما به خاطر عراقی‌ها آن را پذیرفتیم.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون سیاست خارجی مجلس هفتم شورای اسلامی ادامه داد: در این زمینه سه دوره با آمریکا مذاکره کردیم که اتفاقا مذاکرات مؤثری بود و ما در این مذاکرات آمریکایی‌ها را متوجه کردیم که سیاستشان در عراق موفق نخواهد بود و دلایل خود را برای آنها بیان کردیم که بعد از این مذاکرات بود که وضعیت آمریکایی‌ها در عراق تغییر کرد و نیروهای خود را از خیابان‌های بغداد به درون پادگان‌ها برگردانده و به تدریج بحث خروج نیروهای خود از عراق را دنبال کردند.

متکی خاطرنشان کرد:  بنابراین موضوع رابطه ایران با آمریکا را نباید موضوعی حزبی، سیاسی، تبلیغاتی و جناحی بدانیم و  موضوع رابطه ایران و آمریکا یک پروژه ملی است که باید مقدمات آن فراهم شود.

وی افزود:  آمریکایی‌ها دنبال تز معروف «هویج و چماق» هستند این از روش‌هایی است که در عرصه دیپلماتیک سلطه‌گران به‌کار می‌گیرند گاهی چماق را بالا می‌برند و تهدید می‌کنند و گاهی با حلوا و هویج می‌خواهند طرف را مجذوب خود کنند.

ولایتی: مذاکره با آمریکا تابو نیست

علی اکبر ولایتی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که با توجه به این‌که شما مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل نیز هستید آیا فکر می‌کنید در صورتی که شما پیروز شوید، مذاکره مستقیم ایران با آمریکا صورت می‌گیرد و این تابو شکسته می‌شود؟ تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مورد موضوع مذاکره ایران و آمریکا اعلام موضع کردند و تاکنون چندین بار این اعلام موضع اعلام شده و آخرین بار نیز در سخنرانی‌ اول فروردین در مشهد در این ارتباط اعلام موضع کردند و شرایط ما همان است که مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در اول فروردین اعلام کردند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین با انتقاد از لفظ تابو در این ارتباط گفت: اینکه لفظ تابو در این ارتباط گذاشته شود لفظ بجایی نیست و شاید دیگران این لفظ را بکار برده‌اند و ما نباید آن را تقلید کنیم. ولایتی با تعریف لفظ تابو، گفت: تابو چیزی است که افراد سعی می‌کنند، به آن نزدیک نشوند و در واقع یک نماد تغییرناپذیر است و افراد بدون دلیل و منطق پایبند آن هستند. ما در مورد اینگونه مسائل لفظ تابو به کار می‌بریم و اگر این را در مورد مذاکره با آمریکا به کار ببریم یعنی این‌که سیاست جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط منطقی نیست، پس ما نباید لفظ تابو را در این ارتباط به کار ببریم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی